Monday, November 25, 2013

ជីវិតមុនអាពាហ៍ពិពាហ៍

ពាក្យថាអាពាហ៍ពិពាហ៍
ពាក្យ​ (អាពាហ៍​ពិពាហ៍) ជា​ការ​ទំនាក់​ទំនង​ចាប់​ផ្តើម​តាំង​ពី​មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស​ បាន​ចូល​ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង​កូន​ស្រី​ ពី​មាតា​បិតា​កូន​ស្រី​ ឲ្យ​ទៅ​កូន​ប្រុស​របស់​ខ្លួន​មក​។

បើ​មាតា​បិតា​កូន​ស្រី ​បាន​យល់​ព្រម​តាម​សំនូម​ពរ​របស់​មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស​ហើយ​ មាតា​បិតា​ទាំង​សង​ខាង នឹង​រៀប​ពិធី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​កូន​ទាំង​ពីរ​ទៅ​តាម​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​។ ​ប្រពៃណី​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ខ្មែរ​ពីសម័យ​បុរាណ​ ត្រូវ​បាន​រៀប​ចំ​នៅ​ពេល​ដែល​មនុស្ស​ មាន​ពេល​ទំនេរ​ច្រើន​មាន​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ធូរ​ធារ​ ហើយ​កូន​ប្រុស​កូន​ស្រី​ទាំង​ពីរ​មាន​ចិត្ត​ចេះ​ស្រឡាញ់​ញាតិ​របស់​ខ្លួន​ និង​គោរព​តាម​បណ្តាំ​ជី​ដូន​ជី​តា ​ឲ្យ​ចេះ​ស្រឡាញ់​មើល​ថែ​រក្សា​គ្នា​ផង​។

ការ​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​រវាង​ កូន​ស្រី​ និង​កូន​ប្រុស​ពី​សម័យ​បុរាណ​គឺ​ មាន​រយៈ​ពេល​ច្រើន​ថ្ងៃ​ណាស់​។​ តែ​មក​ដល់​នៅ​ឆ្នាំ​ ១៩៤០ ​ដល់ ​ឆ្នាំ ​១៩៦០ ​គេ​បាន​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ កូន​ប្រុស​ កូន​ស្រី​ មាន​រយៈ​ពេល​ត្រឹម​៣​ថ្ងៃ​ប៉ុណ្ណោះ​។

នៅ​ក្នុង​ពេល​៣​ថ្ងៃ​នេះ​ គេ​ត្រូវ​ចំណាយ​ធនធាន​ អស់​ប្រាក់​ច្រើន​ ពី​ព្រោះ​ បើ​មាន​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​នៅ​ភូមិ​ណា​ ភូមិ​នោះ​ត្រូវ​ពន្លត់​ភ្លើង​ចង្គ្រាន​។ ​បាន​ន័យ​ថា ​មនុស្ស​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​នោះ​ ទាំង​ចាស់​ ទាំង​ក្មេង​ មក​ចូល​រួម​ជួយ​កិច្ច​ការ​ទាំង​ស្រី​ ទាំង​ប្រុស​ ហើយ​នៅ​ហូប​បាយ​ទាំប្តី​ ទាំង​ប្រពន្ធ​ ទាំង​កូន​នោះ​ឯង​។    ​បើ​មាន​ញាតិ​ច្រើន​ ឬ​មាន​គេ​រាប់​អាន​ច្រើន​ គឺត្រូវ​ចំណាយ​ម្ហូប​អាហារ​ច្រើន​ ដើម្បី​តម្រូវ​ទៅ​តាម​ចំនួន​មនុស្ស​ផង​ដែរ​។

 ស្ត្រីដែលគួរយកជាភរិយា
គួរ​សង្កេត​មើល​លក្ខណៈ អាកប្ប​កិរិយា អត្តចរិត​ឲ្យ​បាន​ល្អិត​ល្អន់ មុន​នឹង​សម្រេច​ចិត្ត​យក​នារី​មួយ​នោះ​មក​ធ្វើ​ជា​ភរិយា។ ស្ត្រី​ដែល​គួរ​យក​ធ្វើ​ភរិយា​មាន​លក្ខណៈ ៧ យ៉ាង​ដូច​ខាង​ក្រោម ៖


១. មានវ័យប្រហាក់ប្រហែលគ្នា
កុំ​ឲ្យ​ខុស​គ្នា​ឆ្ងាយ​ពេក បើ​ប្រពន្ធ​ក្មេង ចំណែក​ឯ​អ្នក​មាន​វ័យ​ចាស់ ចូល​ក្បួន​បរា មិន​សុខ​ចម្រើន​ទេ។

២. យល់ចិត្តថ្លើមគ្នា
ស្រឡាញ់​គ្នា ចេះ​ជួយ​យក​អាសា​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក មាន​អធ្យា​ស្រ័យ​ដល់​គ្នា អាច​រស់​នៅ​ជា​មួយ​គ្នា​កើត។

៣. ប្រព្រឹត្តតាមចិត្តគ្នា
ពេល​ប្តី​ចង់​ធ្វើ​ចង់​រក​អ្វី ត្រូវ​ចេះ​ជួយ​ជ្រោម​ជ្រែង​លើក​ទឹក​ចិត្ត​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក មិន​ត្រូវ​អង្គុយ​ចាំ​ចាប់​កុំ​ហុស​គ្នា​ទេ។

៤. ចង់បានទ្រព្យតាមគន្លងធម៌
បាន​ដោយ​សុចរិត​ទៀង​ត្រង់ ដោយ​កម្លាំង​ញើស​ឈាម​របស់​ខ្លួន​ឯង មិន​មែន​ជា​ស្ត្រី​ល្មោភ​លោភ​លន់​ហួស​ហេតុ​នោះ​ទេ។

៥. មានកូន
មិន​មែន​ជា​ស្ត្រី​អា អត់​កូន នេះ​ជា​កត្តា​មួយ​ដ៏​សំខាន់​ដែល​បុរស់ៗ​គ្រប់​រូប​រូប​តែង​តែ​ចង់​បាន​ ដើម្បី​បន្ត​ពូជ​ពង្ស​វង្ស​ត្រកូល​របស់​ខ្លួន។

៦. មានចរិយាមារយាទសមរម្យ
ចេះ​គោរព​ចាស់​ទុំ រៀម​ច្បង មិន​តម្កើង​ឬក​ចើង​ម៉ើង​ឆ្មើង​ឆ្មៃ មើល​ងាយ​អ្នក​ដទៃ។ មាន​សម្តី​ពិរោះ​ពិសា ផ្អែម​ល្ហែម ចេះ​ដឹង​ខុស​ត្រូវ​គួរ​មិន​គួរ។

៧. ដឹង​ទុក្ខ​ធុរ
បម្រើ​បាយ​ទឹក បោក​គក់​សម្លៀក​បំពាក់ បោស​ច្រាស​កន្លែង​ដេក ទី​សំណាក់​អាស្រ័យ​ឲ្យ​បាន​ស្អាត​បាត​ជា​ដើម។

«ខ្មៅ​ដូច​អំបែង ចេះ​តុប​ចេះ​តែង ម្ហូប​ពេញ​ថាស ស​ដូច​ចាន មារយាទ​មិន​បាន ដូច​ឆ្កែ​ក្រោម​ផ្ទះ។»

 បុរសដែលមិនគួរយកជាប្តី
ចំពោះ​ស្រីៗ ក៏​អញ្ចឹង​ដែរ​មុន​នឹង​សម្រេច​ចិត្ត​ជ្រើស​រើស​ស្វាមី សូម​ធ្វើ​ការ​ពិចារណា​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​លាស់ ព្រោះ​នេះ​ជា​អនាគត់​របស់​អ្នក បើ​សម្រេច​ចិត្ត​ខុស​ហើយ​គឺ​មាន​វិបដិសេរី​អស់​មួយ​ជីវិត។

១. ប្រមឹកៈ    ផឹក​ស្រា គ្រឿង​ស្រ​វឹង​ផ្សេងៗ។
២. ដើរយប់ៈ    ដើរ​រាំ​ច្រៀង ស្រីញី​ជា​រឿយៗ។
៣. ល្បែងៈ    ល្បែង​តែង​វិនាស។
៤. មើលរបាំច្រើនៈ     ដើរ​លេង កំសាន្ត​ច្រើន​ហួស​ហេតុ ភ្លេច​រកស៊ី។
៥. សេពគប់មិត្តអាក្រក់ៈ    មិត្ត​ពាល មិត្ត​ផឹកស៊ី មិត្ត​ល្បែង។
៦. ខ្ជិលៈ    ខ្ជិល​ធ្វើ​ការ រកស៊ី ដើរ​ប៉ោឡែ។

មិន​ត្រូវ​ឲ្យ​តម្លៃ​លើ​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ បុណ្យស័ក្តិ​រូប​រាង​ខ្លាំង​ពេក​ទេ គួរសង្កេត​មើល​អត្ត​ចរិត ឬកពា​ពូជ​ពង្ស​រង្ស​ត្រកូល​ផង ទើប​បាន​សុខ។

រកប្តីប្រពន្ធ            ឲ្យគិតឲ្យគន់
រើសរករូបរាង        ពូជថ្លៃល្មមយក
ពូជថោកល្មមវាង        រូបល្អឬកល្អៀង
នាងកុំប្រសព្វ។

បុរសមិនគួរស្រឡាញ់ស្ត្រី៥ប្រភេទ
អ្នក​មិន​ត្រូវ​បណ្តែត​បណ្តាយ​ចិត្ត​ឲ្យ​ទៅ​ស្រឡាញ់​នារី​ណាម្នាក់​ងាយៗ ដោយ​គ្រាន់​តែ​ឃើញ​ភ្លាម​ស្រឡាញ់​ភ្លែត​នោះ​ឡើយ វា​អាច​មាន​គុណវិបត្តិ​ទៅ​ថ្ងៃ​ក្រោយ ប្រសិន​បើ​នារី​ដែល​អ្នក​ស្រឡាញ់​នោះ​មិន​សម​ប្រកប​ទៅ​តាម​លក្ខណៈ​សម្បត្តិ​ គ្រប់​គ្រាន់​ឲ្យ​សម​ជា​នារី​ខ្មែរ​នោះ។


១. ស្ត្រីមានស្រស់ឆើតខ្លាំង
គេ​ក៏​ចង់​បាន យើង​ក៏​ចង់​បាន​ដូច​គ្នា បើ​បាន​មក​ហើយ ក៏​លំបាក​ថែ​រក្សា​ដែរ។ ស្ត្រី​ខ្លះ​ល្អ​តែ​រូប​កាយ ចិត្ត​គំនិត​វិញ​មិន​កើត យក​ជា​ការ​មិន​បាន ពូ​កែ​តុប​តែង​ខ្លួន​លាប​ម្សៅ​ក្រេម ចំណែក​ឯ​ប្តី​ខំ​ប្រឹង​ស្ទើរ​លៀន​ភ្នែក​ដើម្បី​ផ្គាប់​ចិត្ត​ប្រពន្ធ ព្រោះ​ខ្លាច​គេ​បែក​ចិត្ត។

២. ស្ត្រីមានបុរស់ស្រឡាញ់ច្រើន
កុំ​ប៉ះពាល់​របស់​គេ ក្រែង​មាន​រឿង​ដោយ​មិន​ដឹង​ខ្លួន ស្នេហា​ត្រីកោណ មិន​សូវ​ល្អ​ទេ ច្រើន​ស្លាប់​ខ្លួន​បើ​ជ្រុល​ស្រឡាញ់ សុំ​ដក​ខ្លួន​វិញ​ឲ្យ​ឆាប់ កុំ​ឲ្យ​លង់​ខ្លួន​ទាន់។

៣. ស្ត្រីពូកែរាំច្រៀង
មាន​នារី​ខ្លះ​ចូល​ចិត្ត​រាំ​ច្រៀង ចូល​ក្លឹប​ដើរ​លេង​ដាច់​យប់ សេប​គប់​មិត្ត​ច្រើន មាន​ប្រុសៗ​តាម​ញ៉ែ​ច្រើន​មិន​ដឹង​មួយ​ណា​ឲ្យ​ប្រាកដ​នោះ​ទេ ជួន​កាល​អាច​ជា​ប្រពន្ធ​ចុង​គេ កើត​ក្តីក្តាំ ត្រូវ​ទឹក​អាស៊ីត​ខ្លះ​ក៏​មាន។

៤. ប្រពន្ធគេ
មាន​ប្តី​គេ​ហួង​ហែង​រក្សា កុំ​ប៉ះពាល់ កុំ​ធ្វើ​សាហាយស្មន់ មិន​ល្អ​ឈ្មោះ​ទេ។ បើ​ប្តី​គេ​ដឹង​នឹង​ស្លាប់​ខ្លួន​ឥត​អំពើ។ រាប់​រក ទៅ​មក ឲ្យ​ល្មម ឲ្យ​សម​ភ្នែក​គេ​កុំ​ឲ្យ​គេ​ចាប់​ថ្នាក់​បាន ក្រែង​ជាប់​ទោស។

៥. ស្ត្រីស្រឡាញ់តែមាសប្រាស់
ស្ត្រី​ដែល​មើល​ឃើញ​លុយ​ជា​ធំ​នោះ គ្មាន​ចិត្ត​ស្មោះ​នោះ​ទេ គឺ​គេ​ស្រឡាញ់​តែ​លុយ​របស់​អ្នក​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ នៅ​ពេល​ដែល​អ្នក​ផ្តល់​ឲ្យ​គេ​មិន​គ្រប់​គ្រាន់ ឬ​អ្នក​អស់​តម្លៃ​សម្រាប់​គេ​ប្រើ​ប្រាស់ គេ​នឹង​ទាត់​អ្នក​ចោល​ភ្លាម។ នារី​ប្រភេទ​នេះ​ពូ​កែ​អែប​អប​យក​ចិត្ត​ដើម្បី​ផល​ប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ របស់​គេ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។

ស្ត្រី ៥ ប្រភេទ​នេះ គួរ​ជៀស​វាង កុំ​សេព​គប់​យក​ជា​ភរិយា ព្រោះ​មិន​អាច​សាង​សុភមង្គល​បាន​ទេ។

ចិត្ត​ស្រី​វែង​រេ​ដូចចុងស្រល់ ចិត្តប្រុសវិលវល់ដូចខ្សែទឹកកួច
រក​ស្រី​មារយាទ​ខ្ពស់        ចេះ​ខ្ពើម​ពាក្យ​ឈ្លោះ
ចេះ​ទ្រាំអត់​ឃ្លាន            ចេះ​ស្លូត​ចេះ​កាច
ចេះ​ខ្លាច​ចេះ​ហ៊ាន        ចេះ​ខ្មាស​ចេះ​អៀន
កាច​មាន​ប្រាជ្ញា។

ប្តីមិនល្អ ៧ ប្រភេទ
រុស​ខ្លះ​ខ្វះ​មារយាទ ធ្វើ​ប្តី​គេ ឲ្យ​ស្រី​មើល​ងាយ​ទៅ​វិញ បណ្តោយ​ខ្លួន​ឲ្យ​ថោក​ទាប ព្រោះ​មិន​ចេះ​គិត​គូរ។

១. ក្រ
រក​ព្រឹក​ខ្វះ​ល្ងាច គ្មាន​អង្ករ​ច្រក​ឆ្នាំង ផ្ទះ​ខ្ទម កន្ទ្រិកកន្ទ្រក់ លិច​មុខ​លិច​ក្រោយ។

២. ឈឺច្រើន
រក​បាន​សម្រាប់​ចិញ្ចឹម​ពេទ្យ ជួន​កាល​ប្រពន្ធ​រក​ចិញ្ចឹម​វិញ។

៣. ចាស់ពេក
គ្មាន​កម្លាំងកំហែង មុខ​ជ្រួញ ស្បែក​យា​មិន​សម​នឹង​ប្រពន្ធ ម្លោះ​ហើយ​គេ​មិន​សូវ​សប្បាយ​ចិត្ត។

៤. ប្រមឹក
ផឹក​ស្រោច ផឹក​ងូត បាន​លុយ​ចូល​តែ​ត្រៀម​ស្រា ព័ទ្ធ​វង់​មិន​ចេះ​លោះ​ថ្ងៃ។

៥. ធ្វេសប្រហែល
ធ្វើ​ការ​ចុង​ជើង ចុង​ដៃ ចាប់​នេះ ចាប់​នោះ មិន​ចំ​ត្រង់​ណា ធ្វើ​ការ​មិន​ឲ្យ​ហើយ​សព្វ​គ្រប់។

៦. ល្ងង់ខ្លៅ
មិន​សូវ​ដឹង​ខុស​ត្រូវ ចាំ​តែ​គេ​ដឹក​ច្រមុះ ប្រាប់​ប៉ណ្ណោះ ធ្វើ​ប៉ុណ្ណឹង មិន​ចេះ​បែក​គំនិត គិត​រក​ផ្លូវ​ផ្សេង​ទេ។

៧. ខ្ចិល
ចាំ​តែ​គេ​តឿន គេ​ថា ទើប​ធ្វើ ដេក​ចាំ​ថ្ងៃ​រះ ចាំ​ប្រពន្ធ​ដាស់​បាន​ងើប។ ប្រុស​ខាង​លើ​នេះ មាន​ឈ្មោះ​ជា​ប្តី​ដែរ តែ​ជា ប្តីមិនគ្រប់គ្រឿង ។ ទោះ​បី​ជា​យ៉ាងណា ភរិយា​មិន​ត្រូវ​មើល​ងាយ មើល​ថោក​ប្តី​ឯង​ឡើយ ត្រូវ​ព្យាយាម​ជួយ​កែប្រែ​ចិត្ត​គំនិត​ប្តី ឲ្យ​បាន​ល្អ​ឡើង​វិញ។

 ចំណងស្ត្រី ៨ យ៉ាង
បុរស់​តែង​ស្រឡាញ់​ជាប់​ជំពាក់​ស្ត្រី​ដោយ​ហេតុ​ដូច​ខាងក្រោម៖

១. រូប​សម្ជស្ស​ស្រស់​ស្អាត
២. ញញឹម​ញាក់​មុខ​ញាក់​មាត់
៣. និយាយ​សម្តី​ទន់​ភ្លន់ ពិរោះ​ផ្អែម​ល្ហែម
៤. ចេះ​ច្រៀង​បំពេ​បីបម ថ្នម​ថ្នាក់
៥. យំ​អណ្តឺត​អណ្តក ក្នក់​ក្នាញ់ ងង៉ក់
៦. ស្លៀក​ពាក់​ស្អាត​បាត
៧. ជូន​វត្ថុ​អនុស្សាវរីយ៍ កាដូ សំបុត្រ ស្នេហា ចិញ្ចៀន​បញ្ចាំ​ចិត្ត ក្រមាចង​ស្នេហ៍​ជាដើម។
៨. ស្ទាប​អង្អែល​ប៉ះ​ពាល់​រាង​កាយ នេះ​ជា​ធ្នាក់​ទាក់​បុរស​ឲ្យ​វីវក់ ជាប់​ចិត្ត​ដិត​អារម្មណ៍ ជួន​កាល​បង្ខំ​ចិត្ត ក្បត់​ចិត្ត​ប្រពន្ធ​ឯង​ក៏​មាន។

«បើ​អ្នក​ដាក់​ចិត្ត​ស្រឡាញ់​នណា​ម្នាក់ អ្នក​ត្រូវ​តែ​ហ៊ាន​ទទួល​យក​ទង្វើ​មិន​ល្អ​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​បុគ្គ​នោះ​ផង។»

ការជ្រើសគូស្រករ
«ធ្វើ​ស្រែ​ឲ្យ​មើល​ស្មៅ ទុក​ដាក់​កូន​ចៅ​ឲ្យ​មើល​ផៅ​សន្តាន» នេះ​ជា​សុភា​សិត​បុរាណ​ខ្មែរ​ តាំង​ពី​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ ដែល​ប្រើ​សម្រាប់​ទូន្មាន​​មនុស្ស​គ្រប់​ជំនាន់​ឲ្យ​ចេះ​ទុក​ដាក់​កូន​ចៅ​ ឲ្យ​បាន​ល្អ។

ចូល​មក​ដល់​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ កូន​ចៅ​គេ​មាន​សិទ្ធិ​រើស​គូ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង រីឯ​ឪពុក​ម្តាយ​គ្មាន​សិទ្ធិ​បង្ខំ​ឡើយ គ្រាន់​តែ​អាច​ជួយ​ណែនាំ​ព្រៀន​ប្រដៅ​ខ្លះៗ​តែប៉ុណ្ណោះ​។ គេ​លែង​ប្រើ​ពាក្យ​ថា "នំ​មិន​ធំជាង​នាឡិ" ទៀត​ឡើយ វា​ហួស​សម័យ​ទៅ​ហើយ។

តែ​ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ត្រូវ​ចេះ​គិត​គូរ​ឲ្យ​បាន​វែង​ឆ្ងាយ​បន្តិច មើល​គេ​មើល​ឯង មើល​ឆ្វេង​មើល​ស្តាំ​ផង "កុំ​គ្រាន់​តែ​ឃើញ​នុយភ្លាម​ត្របាក់​ភ្លែត" វា​មិន​សម​ទេ ក្រែង​វេទនា​ដល់​ខ្លួន​ទៅ​ថ្ងៃ​ក្រោយ។

ពិធីចែចូវ
ពិធី​ចូល​ចែ​ចូវ​ពី​សម័យ​មុន​នឹង​សម័យ​ឥឡូវ​មិន​ដូច​គ្នា​ឡើយ​ ដោយ​ឡែក​ការ​ចែ​ចូវ​ពី​សម័យ​បុរាណ​គឺ​តាម​រយៈ​ចាស់​ទុំ​អ្នក​នាំ​ផ្លូវ ​តែ​មក​ដល់​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​វិញ​មិន​ចាំ​បាច់​ចាស់​ទុំ​ដឹក​នាំ​ឡើយ​គឺ​ ភាគ​ច្រើន​កូន​ប្រុស​ទាក់​ទង​កូន​ស្រី​ផ្ទាល់​តែម្តង​ ។

ក.​ពិធីចូលចែវចូវពីសម័យបុរាណ
មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ប្រុស​មិន​ហ៊ាន​ចូល​ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ផ្ទាល់​ នោះ​ទេ​ គឺ​ត្រូវ​ពឹង​ពរ​រក​ស្រី​ណា​ម្នាក់​ ដែល​ប្រកប​ដោយ​លក្ខណ​សម្បត្តិ​ល្អ​ស្រប​ទៅ​តាម​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ឲ្យ​ចូល​ទៅ​ ស៊ីប​សួរ​ជំនួស​  ដែល​អ្នក​ជំនួស​នោះ​ត្រូវ​មាន​លក្ខណៈ​សម្បត្តិ​ដូចជាៈ
    ១. ត្រូវ​មាន​គ្រួសារ​ស្រប​តាម​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​
    ២.ការ​រស់​នៅ​ក្នុង​គ្រួសារ​ មាន​សុខ​ដុម​រមនា
    ៣.មាន​គ្រួសារ​រស់​នៅ​រួម​ជា​មួយ​គ្នា
    ៤. មាន​ចរិយា​ល្អ​ មាន​គេ​រាប់​អាន​ច្រើន
    ៥. មាន​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ច្រើន
    ៦. មាន​សំដី​ទៀង​ត្រង់
    ៧. ជា​មនុស្ស​គួរ​ឲ្យ​គោរព​

ខ.ពិធីចូលចែវចូវសម័យបច្ចុប្បន្ន
ពិធី​ចែ​ចូវ​តាម​រយៈ​ចាស់​ទុំ​ នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ពុំ​សូវ​មាន​ទេ​ ​គឺ​ច្រើន​តែ​កូន​ប្រុស​និង​កូន​ស្រី​ទាក់​ទង​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ផ្ទាល់​តែ​ម្តង​ ដោយ​ពុំ​ចាំ​បាច់​មាន​ចាស់​ទុំជួយ​ចែវ​ចូវ​ដូច​ពី​ជំនាន់​មុន​ឡើយ​។ បើ​មាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​កូន​ស្រី​ហើយ​ ទើប​កូន​ប្រុស​ប្រាប់​ចាស់ៗ​តាម​ក្រោយ​ដើម្បី​ឲ្យ​ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង​ទៅ​តាម​ ប្រពៃណី​។

ពិធីស្តីដណ្តឹង
ការ​ស្តី​ដណ្តឹង​រវាង​សម័យ​មុន​នឹង​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ក៏​មាន​ការ​ខុស​ ប្លែក​គ្នា​ច្រើន​ដែរ​។ ការ​ស្តី​ដណ្តឹង​តម្រូវ​ឲ្យ​មាន​រការ​បៀប​ចំ​ច្រើន​ដំណាក់​កាល​ទើប​ស្តី​ ដណ្តឹង​បាន​ តែ​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ឲ្យ​តែ​ខាង​កូន​ប្រុស​នឹង​ខាង​កូន​ស្រី​ត្រូវ​ រូវ​គ្នា​គឺ​កំណត់​ថ្ងៃ​ចូល​ស្តី​ដណ្តឹង​តែ​ម្តង​។
ក. ពិធីស្តីដណ្តឹងពីសម័យបុរាណ
កាល​បើ​បាន​ពត៌មាន​ពី​អ្នក​ស៊ីប​សួរ​ថា​ មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ស្រី​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​ទៅ​មក​ហើយ​ មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ប្រុស​ ត្រូវ​ចូល​ទៅ​រក​គ្រូ​ហោរ ​គន់​គូរ​រក​ថ្ងៃ​មង្គល់​ល្អ​ ចូល​ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង។
បើ​គ្រូ​ហោរ​មលើ​ឃើញ​ថា​ ត្រូវ​ចូល​ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង​នៅ​ថ្ងៃ​ណា​មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ប្រុស​ ត្រូវ​ចូល​ទៅ​ជំរាប​អ្នក​ស៊ីប​សួរ​ឲ្យ​ទៅ​ជំរាប​មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ស្រី​ថា​ ថ្ងៃ​នេះ ​ខែ​នេះ ​ឆ្នាំ​នេះ​ មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស​បាន​នាំ​ឈ្មោយ​ឬ​មហា​ ព្រម​ទាំង​ញាតិ​សាច់​សារ​លោហិត​ ទៅ​ស្តី​ដណ្តឹង​កូន​ស្រី​របស់​ខ្លួន​។
មាតា​បិតា​កូន​ស្រី
- ត្រូវ​រៀប​ចំ​ផ្ទះ​សំបែង
- ត្រូវ​រក​លោក​មេបា​ ស្រុក​ខ្លះ​ហៅថា​បង្គោល​ការ
- ជំរាប​បង​ប្អូន​ និង​ញាតិ​សន្តាន​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​បានដឹង
- រក​ម្ហូប​អាហារ​ សម្រាប់​ទទួល​ភ្ញៀវ មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស
- ត្រូវ​រក​នាង​ឈ្មាយ​ ជា​អ្នក​និយាយ​ស្តី​ដណ្តឹង​
- ជំរាប​បង​ប្អូន​ និង​សាច់​ញាតិ​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​បាន​ដឹង
- រក​ជំនូន​ទៅ​ជូន​មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ស្រី
លុះ​ដល់​ថ្ងៃ​ លោក​មេបា​ និង​សាច់​ញាតិ​កូន​ស្រី​ នាំ​គ្នា​មក​ជុំ​គ្នា​ នៅ​លើ​ផ្ទះ​កូន​ស្រី​។ ​ឯ​មាតា​បិតា​ និង​ញាតិ​សន្តាន​កូន​ប្រុស​បាន​នាំ​គ្នា​យក​ឈ្មាល​ និង​ញាតិ​សន្តាន​ ព្រម​ទាំង​ជំនូន​ ទៅ​ផ្ទះ​មាតា​បិតា​កូន​ស្រី​។ ​កាល​បើ​ជួប​ជុំ​គ្នា​ហើយ​ ត្រូវ​រៀប​ចំ​ពិធី​ស្តី​ដណ្តឹង​ជា​មួយ​លោក​មេ​បា​។​កាល​បើ​លោក​មេបា​មាន​ ប្រសាសន៍​ថា​ បើ​នាង​ស្រឡាញ់​កូនស្រី​ខ្ញុំ​ សូម​ឧស្សាហ៍​ទៅ​មក​ចុះ​។​ បន្ទាប់​ពី​នោះ​មក​ មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស​ត្រូវ​យក​ជំនូន​ ទោះ​តិច​ក្តី​ច្រើន​ក្តី ជា​រៀង​រាល់​ខែ។
ពិធី​ស្តី​ដណ្តឹង​ មួយ​លើក​ជា​ពី​លើក​ រហូត​ដល់​ទី៣​ ក៏​មាន​ ទើប​លោក​មេបា​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​រៀប​ចំ​ធ្វើ​ពិធី​ភ្ជាប់​ពាក្យ​។

ខ. ពិធីស្តីដណ្តឹងពេលបច្ចុប្បន្ន
ការ​ចូរ​ស្តី​ដណ្តឹង​កូន​ស្រី​ពុំ​មាន​ដំណាក់​កាល​ច្រើន​ ដូច​កាល​ពី​មុន​ឡើយ​ បន្ទាប់​ពី​ការ​ស៊ីប​សួរ​រវាង​ខាង​កូន​ប្រុស​ និង​ខាង​កូន​ស្រី​រួច​ គឺ​ជ្រើស​ពេល​ដើម្បី​ចូល​ស្តី​ដណ្តឹង​តែ​ម្តង​។

 ជ្រើសរើសពេលាល្អដើម្បីរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍
ការ​ជ្រើស​រើស​ពេលា​​សម្រាប់​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​គឺ​មាន​សារៈ​សំខាន់​ណាស់​ ចំពោះ​កូន​ប្រុស​នឹង​កូនស្រី​។ តាម​ជំនឿ​ពី​បុរាណ​បើ​ជ្រើស​រើស​ថ្ងៃ​ល្អ​ដើម្បី​រៀប​ការ ​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នក​ទាំង​ពីរ​រក​ស៊ីន​មាន​បាន​រស់​នៅ​ប្រកប​ដោយ​ក្តី​សុខ​ត​កូន​ ត​ចៅ​។

ក.សម័យបុរាណ
បន្ទាប់​ពី​កូន​ប្រុស​ជំរាប់​ពត៌​មាន​ហើយ  ​មាតា​បិតា​ ទៅ​រក​លោក​គ្រូ​ហោរ​មើល​ពេលា​។ កាល​ពី​សម័យ​ដើម​គេ​មើល​ពេលា​តែ​ខាង​កូន​ស្រី​ប៉ុណ្ណោះ​ តែ​បច្ចុប្បន្ន​ខាង​ស្រី​មិន​ព្រម​ គេ​ត្រូវ​មើល​ពេលា​ទាំង​សង​ខាង​ ដូច្នេះ​គ្រូ​ហោរ​ត្រូវ​ដឹង​ពី​ឆ្នាំ​កំណើត​នៃ​អ្នក​ទាំង​ពី​ផង​ និង​អាយុ​កាល​នៃ​អ្នក​ទាំង​ពីរ​ផង​ដើម្បី​ធ្វើ​ការ​គន់​គូរ​ទៅ​តាម​ក្បួន​ តម្រាល​។

ខ. សម័យបច្ចុប្បន្ន
មាតា​បិតា​កូន​ប្រុស​ កូន​ស្រី​ ត្រូវ​ពិ​គ្រោះ​គ្នា​ជា​មុន​សិន​ ទើប​កំណត់​ថ្ងៃ​ជ័យ​ ដែល​លោក​គ្រូ​ហោរ​បាន​កំណត់​ឲ្យ​។ ​ពេល​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ មាតា​បិតា​ខាង​កូន​ប្រុស​ ត្រូវ​ ប្រគល់​ប្រាក់​ដែល​ខាង​ស្រី​បង្គាប់​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ទៅ​ខាង​កូន​ស្រី​ទាំង​ អស់​។​ ដើម្បី​ឲ្យ​មាតា​បិតា​កូន​ស្រី​ យក​ប្រាក់​ទៅ​ចាត់​ចែង​ដូច​ជាៈ
- ទិញសំភារៈប្រគេនព្រះសង្ឃ
- បច្ចេយ ប្រគេនព្រះសង្ឃ
- ​រកលោកអាចារ្យពេលា
- រកអ្នកភ្លេងប្រពៃណី
- រកទិញជំនូន​ (បណ្តាការ)
- ​រកទិញវត្ថុដែលត្រូវប្រើប្រាស់ នៅក្នុងពិធីរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍
- ត្រៀមប្រាក់ចេញថ្លៃ (ម្ហូបអាហារ)
- ត្រៀមប្រាក់សម្រាប់ថ្លៃសម្អោងការជាដើម។

រយៈពេលរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍
ក.​សម័យបុរាណ
មក​ដល់​សតវស្ស​ទី​២០​ គេ​ឃើញ​មាន​ការ​របៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​មាន​រយៈ​ពេល​ត្រឹម​តែ ៣ ថ្ងៃ​ប៉ណ្ណោះ ​ដែល​ថ្ងៃ​នីមួយៗ​មាន​ការ​រៀប​ចំ​ពិធី​ផ្សេងៗ​គឺៈ 
    ថ្ងៃ​ទី ​១ ជា​ថ្ងៃ​ចូល​រោង
    ថ្ងៃ​ទី ​២ ជា​ថ្ងៃ​កំណត់
    ថ្ងៃ​ទី ​៣ ជា​ថ្ងៃ​សំពេះ​ផ្ទឹម​។

ខ. សម័យបច្ចុច្បន្ន
ពិធី​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ គឺ​ចាប់​ផ្តើម​ពី​ម៉ោង​ ៧​ ព្រឹក​ ដល់​ម៉ោង​ ១១ ​ឬ ​១១​ កន្លះ​ ទើប​ចប់​ពិធី​រៀប​អាពាហ៍​ ពិពាហ៍​។​ លុះ​ដល់​ម៉ោង​ ១៦ ​ឬ ​១៧​ ទើប​ទទួល​ភ្ញៀវ​ពិសារ​ភោជនា​អាហារ​។
ភាគ​ច្រើន​ គេ​តែង​តែ​និមន្ត​ព្រះ​សង្ឃ​ចំរើន​ព្រះ​បរិត្ត​ ប្រសិទ្ឋ​ពរ​ជ័យ​ឲ្យ​ កូន​ប្រុស​ កូន​ស្រី​ ពី​ពេល​ល្ងាច​មុន​ថ្ងៃ​ចូល​រោង​។

 ធ្វើពីធីក្រុងពាលីដើម្បីអ្វី?
ពី​ព្រោះ​ខ្មែរ​បាន​រៀន​គម្ពីរ​ត្រៃភូមិ បាន​ដឹង​ច្បាស់​ថា ស្តេច​ក្រុង​ពាលី ជា​អ្នក​បង្កើត​ដី។ ព្រះ​ពុទ្ធ​នាម​ព្រះ​បទុមុត្តរៈ ទ្រង់​និមន្ត​ទៅ​បិណ្ឌបាត​ដី ៣ ជំហ៊ាន ពី​ស្តេច​ក្រុង​ពាលី។ ស្តេច​ក្រុង​ពាលី​យល់​ថា​ដី​ ៣ ជំហ៊ាន​ជា​ដី​បន្តិច​បន្តួច ក៏​យល់​ព្រម​តាម​ការ​បិណ្ឌ​បាត​របស់​ព្រះ​អង្គ។ ព្រះ​ពុទ្ធ​ទ្រង​យាង ៣ ជំហ៊ាន​ឆ្លង​ទ្វីប​ផុត​ទ្វើប។

ក្រោយ​មក​ស្តេច​ក្រុង​ពាលី ក៏​ព្រម​ទៅ​នៅ​ក្រៅ​ទ្វីប តែ​មុន​នឹង​ទៅ​បាន​សំនូម​ពរ​ចំពោះ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ថា បើ​ពុទ្ធបរិស័ទ​មាន​រវល់​អ្វី សូម​ឲ្យ​រៀប​ពិធី​សែន​ក្រុង​ពាលីផង។

ព្រះ​ពុទ្ធ​ក៏​យល់​ព្រម​ជា​មួយ​សំនូម​ពរ​នេះ ហើយ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ផ្តាំ​ថា បើ​ពុទ្ធបរិស័ទ បាន​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន ឬ​ធ្វើ​ពិធី​អ្វី សូម​ឲ្យ​ធ្វើ​ពិធី​សែន​ក្រុង​ពាលី​ផង ទើប​បាន​បុណ្យ​ច្រើន។

ដូច្នេះ​ខ្មែរ​យល់​ថា ស្តេច​ក្រុង​ពាលី ជា​អ្នក​ថែ​រក្សា​ទឹក, ដី, ព្រៃព្រឹក្សា.... ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​អ្នក​មើល​ការ​ខុស​ត្រូវ លើ​មនុស្ស​ម្នា​ទាំង​អស់។

ពិធីចូលម្លប់
តាម​ទំនៀម​ទំលាប់​ខ្មែរ​យើង​ពី​បុរាណ​តែងតែ​រៀបចំ​ពិធី​ចូល​ម្លប់​នៅ​ពេល​ ដែល​កូន​ស្រី​របស់​ខ្លួន​ពេញ​វ័យ​ក្រមុំ ដោយ​មិន​គិត​ថា​អ្នក​មាន​ឬអ្នក​ខ្សត់​ខ្សោយ​ឡើយ ប៉ុន្តែ​វិធី​ចូល​ម្លប់​កូន​ស្រី​មាន ៣ កម្រិត៖

១. កម្រិតតឹងៈ ត្រូវ​ឲ្យ​កូន​ស្រី​នៅ​តែ​ក្នុង​បន្ទប់ បិទ​ជិត​មិន​ឲ្យ​ឃើញ​ពន្លឺ​ថ្ងៃ​ឡើយ ហូប​តែ​ម្ហូប​បួស គឺ​គ្មាន​ជាតិ​សាច់ ហាម​មិន​ឲ្យ​សត្វ​មាន់ ឃើញ​ ខ្លាច​ដាច់​តំនម។ បាន​ន័យ​ថា ពេល​ថ្ងៃ​មិន​ចុះ​ដី គឺ​ចុះ​បាន​តែ​ពេល​យប់ងងឹត​សូន្យ​សុង។

២. កម្រិតកណ្តាលៈ ចុះ​ដី​នៅ​ពេល​ថ្ងៃ​បាន តែ​ហាម​មិន​ឲ្យ​ធ្វើ​ការ​ធ្ងន់ គឺ​ធ្វើ​ការ​ងារ​ស្រាលៗ តែ​ត្រូវ​ហូប​ម្លូប​បួស​ដដែរ។

៣. កម្រិតទាប់បំផុតៈ ធ្វើ​ការ​និង​ហូប​ចុក​ជាធម្មតា គ្រាន់​តែ​មិន​ទៅ​ធ្វើ​ការ​ក្រៅ​ផ្ទះ គឺ​ធ្វើ​ការ​តែ​ក្នុង​ផ្ទះ ហើយ​នៅ​ក្រោម​ម្លប់​ជា​និច្ច។ លុះ​ត្រា​ដល់​គ្រប់ កំណត់​រយៈ​ពេល ៣ ខែ ទើប​មាតា​បិតា​រៀប​ចំ​ពិធី​ចេញ​ពីម្លប់។ 

បញ្ជាក់ៈ 
អ្នក​ក្រលំ​បាក​ខ្លាំង រៀបចំ​ឲ្យ​កូន​ស្រី​ចូល​ម្លប់​តែ​កន្លះ​ខែ ទៅ ១ ខែក៏​មាន។ ឯ​អ្នក​មាន​វិញ ទុក​ឲ្យកូន​នៅ​ក្នុង​ម្លប់​អស់​រយៈ​ពេល ១ ឆ្នាំ​ទៅ ២ ឆ្នាំ​ក៏​មាន។

No comments: