Wednesday, October 16, 2013

ផ្នែក​សាសនា



                              ពាក្យ​ឃាត់​មិន​ឲ្យ                                 ធ្វើ​ការ​អាក្រក់
                                      ជា​ការ​លាមក                                      ឲ្យ​ធ្វើ​ល្អ​ទៅ ។
                                      ឲ្យ​ដុស​ខាត់​ចិត្ត                                   កុំ​ឲ្យ​ហ្មង​សៅ
                                      នេះ​ឯង​លោក​ហៅ                               ពុទ្ធសាសនា ។
វិចារណកថា​ស្ដី​អំពី​អដ្ឋង្គិកមគ្គ
អ្នក​ឧកញ៉ា ទា-សាន អតីត​រដ្ឋមន្ត្រី​រៀប​រៀង
១- អដ្ឋង្គិកមគ្គ គឺ​អ្វី ?
          អដ្ឋង្គិកមគ្គ​នោះ​មាន​អង្គ ៨ គឺៈ
          ១- សម្មាទិដ្ឋិ ការ​យល់​ឃើញ​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​យល់​ឃើញ​ត្រូវ​នេះ សំដៅ​ការ​យល់​ឃើញ​ត្រូវ​ចំពោះ​អរិយសច្ច ៤ ប្រការ មាន​ទុក្ខ​សច្ច​ជា​ដើម នឹង​មគ្គសច្ច​ជា​ទី​បំផុត ។
          ២- សម្មាសង្កប្បោ ការ​ត្រិះ​រិះ​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​ត្រិះ​រិះ​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​កុសល​វិតក្កៈ ៣ មាន​នេក្ខម្មវិតក្កៈ គឺ​ការ​ត្រិះ​រិះ​នឹង​ចេញ​ចាក​កាម​ជា​ដើម ។
          ៣- សម្មាកម្មន្តោ ការ​ធ្វើ​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​ធ្វើ​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​វិរតិចេតនា​វៀរ​មិន​ប្រព្រឹត្ត​នូវ​កាយ​ទុច្ចរិត ៣ ។
          ៤- សម្មាវាចា ការ​និយាយ​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​និយាយ​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​វិរតិចេតនា​វៀរ​មិន​ពោល​នូវ​វចីទុច្ចរិត ៤ ។
          ៥- សម្មាអាជីវោ  ការ​ចិញ្ចឹមជីវិត​ត្រូវ (របស់​បព្វជិត​ពុទ្ធសាសនិក) ។
          ឯ​ការ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​វិរតិចេតនា វៀរ​មិន​ប្រព្រឹត្ត​នូវ​អនេសនៈ ២១ នឹង​បាបធម៌ ៤
          ៦- សម្មាវាយាមោ ការ​ព្យាយាម​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​ព្យាយាម​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​បធាន ៤ មាន​សំវប្បធាន​ជា​ដើម ។
          ៧- សម្មាសតិ ការ​តាំង​ស្មារតី​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​តាំង​ស្មារតី​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​សតិបដ្ឋាន ៤ មាន​កាយានុបស្សនា​សតិបដ្ឋាន​ជា​ដើម ។
          ៨- សម្មាសមាធិ តាំង​ចិត្ត​ឲ្យ​ស្ងប់​ត្រូវ ។
          ឯ​ការ​តាំង​ចិត្ត​ឲ្យ​ស្ងប់​ត្រូវ​នេះ គឺ​សំដៅ​ការ​ចំរើន​ឈាន មាន​ការ​ចំរើន​រូបជ្ឈាន ៤ ជា​ដើម ។
          ២- តើ​ត្រូវ​ចំរើន​ដូច​ម្ដេច ដើម្បី​នឹង​បំពេញ​អដ្ឋង្គិកមគ្គ គឺ​មគ្គប្រកប​ដោយ​អង្គ ៨ នេះ ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ជាក់​ច្បាស់​ឡើង​បាន ?
          ឯ​អដ្ឋង្គិកមគ្គ គឺ​មគ្គ​ប្រកប​ដោយ​អង្គ ៨ នេះ​ជា​ភាវេតព្វធម៌ គឺ​ធម៌​ដែល​យោគាវចរ គប្បី​ចំរើន​ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ជាក់​ច្បាស់​ឡើង ។ ត្រង់​នេះ​បាន​សេចក្ដី​ថា យោគាវចរ​គប្បី​ចំរើន​គុណធម៌​ដែល​ជា​តួ​នៃ​អង្គ​នីមួយ ៗ ដូច​បាន​ពណ៌នា​ខាង​លើ​នេះ ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ប្រាកដ​ឡើង​ដូច​ត​ទៅ​នេះ
          ដើម្បី​នឹង​ចំរើន​អង្គ​សម្មាទិដ្ឋិ​ឲ្យ​កើត​មាន​ជាក់​ច្បាស់​ឡើង​នោះ យោគាវចរ​គប្បី​លើក​ទុក្ខ ១២ កង​មាន​ជាតិទុក្ខ​ជា​ដើម មក​រំពឹង​ត្រិះ​រិះ​ពិចារណា​ស្រាវ​ជ្រាវ​រក​ហេតុ​បច្ច័យ​ឲ្យ​រឿយ ៗ រៀង​រាប​ដរាប លុះ​ត្រា​តែ​ញាណ គឺ​ការ​ដឹង​ច្បាស់ ៤ ប្រការ​កើត​ឡើង​គឺ ៖
          ១- ទុក្ខេញាណំ ដឹង​ច្បាស់​នូវ​កង​ទុក្ខ គឺ​ដឹង​ច្បាស់​ថា​ទុក្ខ​មាន​ព្រោះ​មាន​ខន្ធ ៥ ជា​ទី​កើត នឹង​ជា​ទី​តាំង​សម្រាប់​ឲ្យ​ទុក្ខ​នោះ អាច​មាន​ដំណើរ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​បាន ព្រម​ទាំង​ដឹង​ច្បាស់​ថា ទុក្ខ​នោះ​ជា​បរិញ្ញាតព្វធម៌​គឺ​ធម៌​គប្បី​កំណត់​ទុក​ក្នុង​ចិត្ត​ថា ទុក្ខ​នេះ​តែង​តែ​បៀត​បៀន​សត្វ ធ្វើ​ឲ្យ​កើត​មាន​សេចក្ដី​ឈឺ​ចាប់ សេចក្ដី​ខ្លោច​ផ្សា​ក្ដៅ​ក្រហាយ​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​គ្មាន​សត្វ​ណា​ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ត្រៃ​ភព អាច​គេច​ខ្លួន​ឲ្យ​រួច​ចាក​ទុក្ខ​នោះ​បាន​សោះ​ឡើយ ។
          ២- ទុក្ខសមុទយេញាណំ ដឹង​ច្បាស់​នូវ​ហេតុ​នៃ​កង​ទុក្ខ គឺ​ដឹង​ច្បាស់​ថា តណ្ហា ៣ ប្រការ គឺ​កាមតណ្ហា ១ ភវតណ្ហា ១ នឹង​វិភវតណ្ហា ១ ជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ខន្ធ ៥ កើត​ឡើង​ក្នុង​ភព​ថ្មី​ទៀត ព្រម​ទាំង​ដឹង​ច្បាស់​ថា តណ្ហា ៣ ប្រការ​នោះ​ជា​បហាតព្វធម៌ គឺ​ធម៌​គប្បី​លះ​ឲ្យ​ដាច់​ស្រឡះ​ចេញ ។
          ៣- ទុក្ខនិរោធេញាណំ ដឹង​ច្បាស់​នូវ​កិរិយា​រលត់​នៃ​ទុក្ខ​ពោល​គឺ​ដឹង​ច្បាស់​ថា កិរិយា​រលត់​នៃ​តណ្ហា ៣ ប្រការ ជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ខន្ធ ៥ រលត់​ជា​លំដាប់ ប្រម​ទាំង​ដឹង​ច្បាស់​ថា កិរិយា​រលត់​នៃ​តណ្ហា ៣ ប្រការ​ជា​សច្ឆិកាតព្វធម៌ គឺ​ធម៌​គប្បី​ធ្វើ​ឲ្យ​ជាក់​ច្បាស់​ឡើង ។
          ៤- ទុក្ខនិរោធគាមិនីបដិបទាយញាណំ ដឹង​ច្បាស់​នូវ​បដិបទា ដែល​អាច​ញ៉ាំង​ទុក្ខ​ឲ្យ​រលត់​ទៅ​បាន ពោល​គឺ​ដឹង​ច្បាស់​ថា​អដ្ឋង្គិកមគ្គ ជា​បដិបទា​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​ជាក់​ច្បាស់ នូវ​កិរិយា​រលត់​នៃ​តណ្ហា ៣ ប្រការ​នោះ​បាន ព្រម​ទាំង​ដឹង​ច្បាស់​ថា អដ្ឋង្គិកមគ្គ​នោះ​ជា​ភាវេតព្វធម៌​គឺ​ធម៌​គប្បី​ចំរើន​សម្រេច​កើត​មាន​ប្រាកដ​ឡើង ។
          នៅ​ខណៈ​ដែល​អង្គ​សម្មាទិដ្ឋិ​កើត​មាន​ក្នុង​ខន្ធ​សន្ដាន ដូច​បាន​ពណ៌នា​ខាង​លើ​នេះ​បរិបូណ៌​ហើយ ទើប​អង្គ​សម្មាទិដ្ឋិ​នោះ ប្រែ​ទៅ​ជា​មគ្គុទ្ទេសក៍​ដឹក​នាំ​យោគាវចរ​ឲ្យ​ត្រិះ​រិះ​គិត​ឃើញ​នូវ​កុសល​វិតក្កៈ ៣ ប្រការ​គឺៈ នេក្ខម្មវិតក្កៈ ត្រិះ​រិះ​ចេញ​ចាក​កាម ១, អព្យាបាទវិតក្កៈ ត្រិះ​រិះ​វៀរ​មិន​ព្យាបាទ​ដល់​អ្នក​ដទៃ ១, នឹង​អវិហង្សាវិតក្កៈ ត្រិះ​រិះ​វៀរ​មិន​បៀត​បៀន​អ្នក​ដទៃ ១ ថា​ជា​ការ​ចាំ​បាច់​គប្បី​បំពេញ​ឲ្យ​សម្រេច​ឡើង ទើប​ជា​ហេតុ​អាច​នាំ​ឲ្យ​ចំរើន​អង្គ​ឯ​ទៀត​គឺ អង្គ​សម្មាកម្មន្តោ សម្មាវាចា សម្មាអាជីវោ, សម្មាវាយាមោ, សម្មាសតិ នឹង​សម្មាសមាធិ ឲ្យ​សម្រេច​ឡើង​ជា​ពិត​ប្រាកដ​បាន ។  កាល​បើ​យោគាវចរ​បាន​ត្រិះ​រិះ​គិត​ឃើញ​ត្រូវ​ដូច្នេះ ហើយ​ក៏​ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត​ទៅ​សុំ​បព្វជ្ជា​ជា​ភិក្ខុ​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនា ខំ​ព្យាយាម​សមាទាន​នូវ​ចតុប្បារិសុទ្ធិ​សីល មាន​បាតិមោក្ខ​សំវរ​សីល​ជា​ដើម ហើយ​តាំង​វិរតិចេតនា​វៀរ​មិន​ប្រព្រឹត្ត​នូវ​កាយ​ទុច្ចរិត ៣ , នូវ​វិចីទុច្ចរិត ៤, នូវ​អនេសនៈ ២១ នឹង​នូវ​បាបធម៌ ៤ ជា​លំដាប់​ត​ទៅ ។
          កាល​បើ​អង្គ​សម្មាកម្មន្តោ សម្មាវាចា នឹង​សម្មាអាជីវោ បាន​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​ប្រាកដ​ហើយ យោគាវចរ​បព្វជិត​នោះ ក៏​តាំង​ចិត្ត​ឲ្យ​ចុះ​ស៊ប់​ក្នុង​ការ​ចំរើន​កម្មដ្ឋាន ដើម្បី​ព្យាយាម ៖
          ១- បំពេញ​នូវ​បធាន ៤ មាន​សំវរប្បធាន​ជា​ដើម ជា​ប្រយោជន៍​ដើម្បី​នឹង​លះ​នូវ​ឧបក្កិលេស ១៦ មាន​អភិជ្ឈាវិសម​លោភៈ​ជា​ដើម ដែល​ជា​កិលេស​ធ្វើ​ចិត្ត​ឲ្យ​សៅហ្មង នឹង​ដើម្បី​បំពេញ​គុណ​ធម៌​ផ្សេង ៗ មាន​ឥទ្ធិបាទ ៤ នឹង​ពល ៥ ជា​ដើម ដែល​មិន​ទាន់​កើត​មាន​ក្នុង​ខន្ធ​សន្ដា​ន​ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង ប្រយោជន៍​ដើម្បី​ជា​កម្លាំង​សម្រាប់​ទ្រទ្រង់​ក្នុង​ការ​ចំរើន​កម្មដ្ឋាន​ផ្សេង ៗ ត​ទៅ​ទៀត ។
          ២- ចំរើន​សតិបដ្ឋាន ៤ មាន​កាយានុបស្សនា​សតិបដ្ឋាន​ជា​ដើម ជា​ប្រយោជន៍​ដើម្បី​នឹង​លះ​នីវរណៈ ៥ មាន​កាមច្ឆន្ទៈ​ជា​ដើម ដែល​ជា​សត្រូវ​នឹង​សមាធិ​ចិត្ត ឲ្យ​វិនាស​សាប​សូន្យ​អស់​ពី​ខន្ធ​សន្ដាន ។
          ៣- ចំរើន​ឈាន​មាន​រូបជ្ឈាន ៤ ជា​ដើម​ជា​ប្រយោជន៍​ដើម្បី​នឹង​លះ​រាគៈ ទោសៈ មោហៈ​ឲ្យ​អស់​ពី​ខន្ធ​សន្ដាន ហើយ​ញ៉ាំង​អង្គ​សម្មាវាយាមោ​សម្មាសតិ​នឹង​សមា្មសមាធិ​ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ប្រាកដ​ឡើង​ជា​លំដាប់ ។
          ដើម្បី​នឹង​ចំរើន​ឈាន​ឲ្យ​សម្រេច​នូវ​ប្រយោជន៍​បាន​ជាក់​ច្បាស់​នោះ ទើប​អង្គ​សម្មាទិដ្ឋិ ដែល​ជា​មគ្គុទ្ទេសក៍​នោះ ដឹក​នាំ​យោគាវចរ​ឲ្យ​នឹក​គិត​ឃើញ​ត្រូវ​ថា គប្បី​ចាប់​ផ្ដើម​ចំរើន​សិណ​ជា​បឋម ឲ្យ​បាន​សម្រេច​នូវ​អប្បនា​សមាធិ​ជា​មុន​សិន ពី​ព្រោះ​អប្បនាសមាធិ​នេះ​ជា​មូលដ្ឋាន​សម្រាប់​ឲ្យ​ឈាន​ចិត្ត ៨ មាន​រូប​ជ្ឈាន​ចិត្ត ៤ ជា​ដើម​អាច​កើត​ឡើង​បាន​ហើយ​ពី​ព្រោះ​ឈាន​ចិត្ត​នីមួយ ៗ សុទ្ធ​តែ​សម្បយុត្ត​ដោយ​អង្គ​ឯកគ្គតា​គឺ អប្បនាសមាធិ​នោះ​ឯង ។
          កាល​បើ​នឹក​គិត​ឃើញ​ដូច្នេះ​ហើយ ទើប​យោគាវចរ​តាំង​ចិត្ត​ព្យាយាម​ចំរើន​សិណ, ចំរើន​ឈាន នឹង​ចំរើន​វិបស្សនា​ភាវនា​រៀង​រាប​ដរាប​លុះ​ត្រា​តែ​បាន​សម្រេច​នូវ​អប្បនា​សមាធិ ឈាន​ចិត្ត ៨ នឹង​វិបស្សនាញាណ ១០ សម​តាម​គោល​បំណង​សព្វ​គ្រប់​ដោយ​ប្រការ​ដូច្នេះ​ឯង ។
          រី​ឯ​លទ្ធផល​ដែល​យោគាវចរ បាន​បំពេញ​ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​ដូច​បាន​រៀប​រាប់​ខាង​លើ​នេះ​ជា​សក្ខី​ភាព បញ្ជាក់​សេចក្ដី​ឲ្យ​ឃើញ​ថា​លោក​បាន​ចំរើន​អដ្ឋង្គិកមគ្គ​ឲ្យ​សម្រេច​ឡើង​ជាក់​ច្បាស់​ហើយ ។
          ចំណែក​ឯ​គុណ​ធម៌​ដែល​យោគាវចរ​បាន​ចំរើន ឲ្យ​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​នោះ បណ្ឌិត​លោក​បែង​ចែក​ជា ៣ គំនរ ហៅ​ថា​ត្រៃ​ខន្ធ​គឺ លោក​យក​សុចរិត ១០ នឹង​សម្មាអាជីវៈ​ធ្វើ​ជា​គំនរ ១ ហៅ​ថា សីល​ខន្ធ, យកសមាធិ​ចិត្ត នឹង​ឈាន​ចិត្ត ៨ ធ្វើ​ជា​គំនរ ១ ហៅ​ថា សមាធិខន្ធ ហើយ​យក​វិបស្សនា-ញាណ ១០ ធ្វើ​ជា​គំនូរ ១ ទៀត ហៅ​ថា បញ្ញាខន្ធ ។
          គឺ​ត្រៃខន្ធ​នេះ​ហើយ​ដែល​បណ្ឌិត​លោក ចាត់​ទុក​ថា​ជា​គ្រឿង​សម្រាប់​កំចាត់​បង់​នូវ​រាគាទិក្កិ-លេស ឲ្យ​វិនាស​សាប​សូន្យ​អស់​ខន្ធសន្ដាន​ទៅ​បាន​ជា​ពិត​ប្រាកដ​នោះ ។
          ៣- តើ​ត្រៃ​ខន្ធ​នេះ អាច​កំចាត់​នបង់​នូវ​រាគាទិក្កិលេស​ឲ្យ​វិនាស​សាប​សូន្យ​អស់​ពី​ខន្ធ​សន្ដាន​ទៅ​បាន​ដោយ​ប្រការ​ដូច​ម្ដេច​ទៅ ?
        ចំពោះ​រឿង​នេះ ខ្ញុំ​សូម​បញ្ជាក់​ថា ៖
          ១- សីល​ខន្ធ​ដែល​ប្រកប​ដោយ​សុចរិត ១០ មាន​កាយ​សុចរិត ៣ ជា​ដើម នឹង​សម្មាអាជីវៈ​អាច​ការ​ពារ​យោគាវចរ​ឲ្យ​រួច​ផុត​ចាក​វិតិក្កម​ទោស​គឺ​កិលេស​យ៉ាង​គ្រោត​គ្រាត​ទាំងឡាយ​បាន ។
          ២- រី​ឯ​សមាធិខន្ធ ដែល​មាន​បរិបូណ៌​ដោយ​សមាធិ​ចិត្ត ​នឹង​ឈាន​ចិត្ត ៨ រមែង​ញាំង​ខន្្ធ​សន្ដាន​ឲ្យ​រួច​ផុត​ចាក​រាគៈ នឹង​ទោសៈ ពី​ព្រោះ​ឈាន​ចិត្ត​ដែល​សម្បយុត្ត​ដោយ​អង្គ​ឧបេក្ខា ​នឹង​ឯកគ្គតា រមែង​តែ​តាំង​នៅ​ជា​កណ្ដាល​មិន​អើ​ពើ គឺ​មិន​សោមនស្ស​មិន​ទោមនស្ស​ចំពោះ​ឥដ្ឋានិដ្ឋារម្មណ៍ ហើយ​រារាំង​ប្រឆាំង​មិន​ឲ្យ​រាគៈ ទោសៈ ចូល​មក​កើត​ក្នុង​ខន្ធសន្ដាន​បាន​សោះ​ឡើយ ។
          ៣- ចំណែក​ឯ​បញ្ញា​ខន្ធ ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​វិបស្សនាញាណ ១០ សម្រាប់​បន្ទោ​បង់​នូវ​មោហៈ នឹង​សក្កាយទិដ្ឋិ ពី​ព្រោះ​វិបស្សនាញាណ គឺ​ញាណ​ដែល​ដឹង​ច្បាស់​នូវ​ដំណើរ​នៃ​សង្ខារ​ធម៌​ទៅ​តាម​ការណ៍​ពិត​នោះ ក៏​រមែង​តែ​ប្រឆាំង​រារាំង​មិន​ឲ្យ​មោហៈ នឹង​សក្កាយទិដ្ឋិ​ចូល​មក​កើត​ក្នុង​ខន្ធសន្ដាន​បាន​សោះ ដែល​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​ខន្ធសន្ដាន​នោះ​រីង​ហួត​ស្ងួត​ផុត​ចាក​មោហៈ សក្កាយទិដ្ឋិ ​នឹង​វិចិកិច្ឆា​អស់​ទៅ​បាន ។
          លុះ​ណា​តែ​យោគាវចរ​បាន​ប្រកប​ដោយ​ត្រៃ​ខន្ធ​នេះ ទើប​យាគាវចរ​អង្គ​នោះ​មាន​សមត្ថភាព​អាច​លះ​សំយោជនៈ ១០ ដាច់​ស្រឡះ ដើម្បី​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គផល​និព្វាន​សម​ដូច​សេចក្ដី​ប្រាថ្នា​ទៅ​បាន ។
          នៅ​ទី​នេះ ខ្ញុំ​ពុំ​ធ្វើ​អត្ថាធិប្បាយ​អំពី​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គផល​និព្វាន​ទេ ខ្ញុំ​គ្រាន់​តែ​លើក​យក​គោល​ធម៌​ខ្លះ​មក​បញ្ជាក់ ដើម្បី​ឲ្យ​ងាយ​យល់​នូវ​លក្ខណៈ​នៃ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​នោះ ដូច​មាន​សេចក្ដី​ត​ទៅ​នេះ៖
          សំយោជនៈ​ទាំងឡាយ​ណា ដែល​យោគាវចរ​លះ​ដាច់​ស្រឡះ​អស់​ទៅ​ហើយ សំយោជនៈ​ទាំងឡាយ​នោះ ទុក​ដូច​ជា​រួច​ផុត​ស្រឡះ​ចាក​ខន្ធសន្ដាន​អស់​ទៅ​ហើយ ។ ម្យ៉ាង​ទៀត​សំយោជនៈ​ទាំងឡាយ​ណា ដែល​រួច​ផុត​ស្រឡះ​ចាក​ខន្ធសន្ដាន​នោះ​អស់​ទៅ​ហើយ ។
          បើ​និយម​តាម​ទ្រឹស្ដី​ខាង​លើ​នេះ គេ​អាច​សន្និដ្ឋាន​បាន​ថា កិរិយា​លះ​សំយោជនៈ ១០ ដាច់​ស្រឡះ​ជា​សមុដ្ឋាន​នៃ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​នូវ​មគ្គ ៤ មាន​សោតាបត្តិ​មគ្គ​ជា​ដើម ហើយ​កិរិយា​រួច​ផុត​ស្រឡះ​ចាក​សំយោជនៈ ១០ ជា​សមុដ្ឋាន​នៃ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​នូវ​ផល ៤ មាន​សោតាបត្តិផល​ជា​ដើម ហើយ​កិរិយា​រលត់​នៃ​សំយោជនៈ ១០ ជា​សមុដ្ឋាន​នៃ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​នូវ​និព្វាន​នោះ​ឯង ។
          បើ​អស់​លោក​ជា​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​ណា​ចង់​ជ្រាប តើ​មគ្គ ៤ ផល ៤ នឹង​និព្វា​ន​គឺ​ជា​អ្វី​នោះ ខ្ញុំ​សូម​អញ្ជើញ​អស់​លោក​ជា​ពុទ្៩ធបរិស័ទ​នោះ​អាន​សៀវភៅ លោកុត្តរាភិសម័យ ដែល​ខ្ញុំ​បាន​និពន្ធ​ហើយ​បាន​បោះ​ពុម្ព​ចែក​ផ្សាយ​ជា​ធម្មទាន​នោះ​ទៀត អស់​លោក​​គង់​នឹង​បាន​ជ្រាប​អំពី​រឿង​នេះ​ពុំ​ខាន​ឡើយ
          ៤- បើ​អដ្ឋង្គិកមគ្គ​ជា​បដិបត្តិធម៌ សម្រាប់​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គ ផល និព្វាន​ទេ តើ​ហេតុ​ដូច​ម្ដេច បាន​ជា​បណ្ឌិត​លោក​ចាត់​ទុក​អដ្ឋង្គិកមគ្គ​នោះ ថា​ជា​ទុក្ខ​និរោធ​គាមិនីបដិបទា គឺ​បដិបទា​អាច​ញ៉ាំង​កង​ទួុក្ខ​ឲ្យ​រលត់​ទៅ​វិញ ?
          បាន​ជា​បណ្ឌិត​លោក​ចាត់​ទុក​អដ្ឋង្គិមគ្គ ថា​ជា​ទុក្ខ​និរោធ​គាមិនីបដិបទា​ទៅ​វិញ ពី​ព្រោះ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គ ៤ ផល ៤ នឹង​និព្វាន​រមែង​ជា​មូល​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ខន្ធ ៥ រលត់​ជា​លំដាប់​ពុំ​ខាន​ឡើយ ។ នៅ​ពេល​ដែល​ខន្ធ ៥ ត្រូវ​បាន​រលត់​ហើយ ទុក្ខ ១២ កង​ដែល​មាន​ខន្ធ ៥ នោះ​ជា​ទី​តាំង​នឹង​ជា​ទី​កើត ក៏​ត្រូវ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​ដែរ ។
          អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ ទើប​បណ្ឌិត​លោក​ពោល​ថា​អដ្ឋង្គិកមគ្គ​ជា​ទុក្ខ​និរោធគាមិនីបដិបទា​ដោយ​ប្រការ​ដូច្នេះ​ឯង ។
          ៥- តើ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គ ៤ ផល ៤ នឹង​និព្វាន ជា​ហេតុ​អាច​ញ៉ាំង​ខន្ធ ៥ ព្រម​ទាំង​ទុក្ខ ១២ កង ឲ្យ​រលត់​ទៅ​បាន​ដោយ​ប្រការ​ដូច​ម្ដេច​ទៅ ?
        ដើម្បី​ឲ្យ​ងាយ​យល់ ខ្ញុំ​សូម​រំឭក​ម្ដង​ទៀត​ថា ការ​ត្រាស់​ដឹង​និព្វាន​ដែល​នឹង​សម្រេច​ឡើង​បាន ក៏​ព្រោះ​កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​ជា​មូល​ហេតុ​ហើយ​កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​ដែល​នឹង​សឹម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​បាន ក៏​ព្រោះ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​មគ្គ ៤ ផល ៤ ជា​មូល​ហេតុ ។
          សេចក្ដី​បញ្ជាក់​នេះ នាំ​ឲ្យ​សន្និដ្ឋាន​បាន​ថា កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​នោះ​ហើយ ដែល​ជា​មូល​ហេតុ​មិមន​ត្រឹម​តែ​នាំ​ឲ្យ​ការ​ត្រាស់​ដឹង​និព្វាន​សម្រេច​ឡើង​បាន​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ថែម​ទាំង​នាំ​ឲ្យ​តណ្ហា ឧបាទាន នឹង​កម្ម​រលត់​អស់​ជា​លំដាប់​ទៀត ដូច​មាន​សេចក្ដី​បញ្ជាក់​ហេតុ​ផល​ត​ទៅ​នេះ ៖
          តណ្ហា គឺ​សេចក្ដី​ប្រាថ្នា​នូវ​អារម្មណ៍ ៥ មាន​រូប​ជា​ដើម ដែល​នឹង​មាន​ដំណើរ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ជា​ធម្មតា​បាន ក៏​ព្រោះ​មាន​រាគាទិក្កិលេស​គឺ រាគៈ ទោសៈ មោហៈ ជា​មូល​ហេតុ ។ កាល​បើ​រាគាទិក្កិលេស​ជា​ដើម​ហេតុ​រលត់​អស់​ទៅ​ហើយ រី​ឯ​តណ្ហា​ដែល​ជា​ផល​ក៏​ត្រូវ​តែ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​ដែរ ។
          - ឧបាទាន ៤ មាន​កាមុប្បាទាន គឺ​សេចក្ដី​ជំពាក់​ចិត្ត​នឹង​កាម​ជា​ដើម ដែល​នឹង​មាន​ដំណើរ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ជា​ប្រក្រតី​បាន ក៏​ព្រោះ​មាន​តណ្ហា​នោះ​ឯង​ជា​មូល​ហេតុ ។ កាល​បើ​តណ្ហា​រលត់​អស់​ទៅ​ហើយ រី​ឯ​ឧបាទាន ៤ ដែល​ជា​ផល ក៏​ត្រូវ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​ដែរ ។
          - កម្ម ២ ប្រការ​គឺ កុសលកម្ម ១ នឹង​អកុសលកម្ម ១ ដែល​នឹង​កើត​មាន​ឡើង​បាន ពី​ព្រោះ​ឧបាទាន ៤ មាន​កាមុប្បាទាន​ជា​ដើម​នោះ ឯង​ជា​មូល​ហេតុ ។ កាល​បើ​ឧបាទាន ៤ ជា​ដើម​ហេតុ​រលត់​អស់​ទៅ​ហើយ រី​ឯ​កម្ម ២ ប្រការ​ដែល​ជា​ផល ក៏​ត្រូវ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​ដែរ ។
          - ខន្ធ ៥ ដែល​នឹង​កើត​មាន​ឡើង​ក្នុង​ភពថ្មី​ទៀត​បាន ក៏​ព្រោះ​មាន​កម្ម ២ ប្រការ​ជា​មូល​ហេតុ ។ កាល​បើ​កម្ម ២ ប្រការ​រលត់​អស់​ហើយ, រី​ឯ​ខន្ធ ៥ ដែល​ជា​ផល ក៏​ត្រូវ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​នោះ​ដែរ ។
          រី​ឯ​ទុក្ខ ១២ កង​ដែល​នឹង​កើត​មាន​ឡើង​បាន ក៏​ព្រោះ​មាន​ខន្ធ ៥ នោះ​ជា​ទី​កើត កាល​បើ​ខន្ធ ៥ រលត់​អស់​ទៅ​ហើយ ទុក្ខ ១២ កង​ក៏​ត្រូវ​រលត់​ព្រម​ជា​មួយ​គ្នា​ជា​លំដាប់​ដែរ ។
          សរុប​សេចក្ដី​ទៅ​ឃើញ​ថា កិរិយា​រលត់​នៃ​រាគា​ទិក្កិលេស ជា​មូល​ហេតុ​អាច​នឹង​ញ៉ាំង​ខន្ធ ៥ ព្រម​ទាំង​ទុក្ខ ១២ កង​ឲ្យ​រលត់​ទៅ​បាន​ពិត​មែន​តែ​មិន​មែន​ឲ្យ​រលត់​ក្នុង​ពេល​ជា​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ទេ គឺ​ឲ្យ​រលត់​ទៅ​ឯ​អនាគត​នៅ​ពេល​ដែល​អាយុក្ខ័យ​មក​ដល់​ឯ​ណោះ ។
          អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ ទើប​និព្វាន​ដែល​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​ដោយ​កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​នោះ ក៏​ត្រូវ​មាន ២ ប្រការ​ដែរ​គឺ ឧបាទិសេស​និព្វាន ១ នឹង​អនុប្បាទិសេស​និព្វាន ១ ។
          ឯ​ឧបាទិសេស​និព្វាន គឺ​និព្វាន​ដែល​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង​ដោយ​កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​ទុក​ជា​និព្វាន​បច្ចុប្បន្ន រី​ឯ​អនុប្បាទិសេស​និព្វាន គឺ​និព្វាន​ដែល​សម្រេច​កើត​មាន​ឡើង ដោយ​កិរិយា​រលត់​ទាំង​កិលេស ទាំង​បញ្ចក្ខន្ធ​នោះ​ទុក​ជា​និព្វាន​ទៅ​អនាគត ។
          ត្រង់​នេះ​ស​សេចក្ដី​ឲ្យ​ឃើញ​ថា កិរិយា​រលត់​នៃ​កិលេស​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​បញ្ចក្ខន្ធ នឹង​កង​ទុក្ខ​រលត់​ទៅ​អនាគត​ទៀត​ពុំ​ខាន​ឡើយ ។
          ៦- តើ​បណ្ឌិត​លោក​យល់​ឃើញ​ដូច​ម្ដេច ទើប​លោក​ខំ​ព្យាយាម​បំពេញ​នូវ​អដ្ឋង្គិកមគ្គ ដើម្បី​នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​ខន្ធ ៥ រលត់​លែង​ឲ្យ​កើត​ក្នុង​ភព​ថ្មី​ទៀត​យ៉ាង​ដូច្នេះ ?
        បើ​តាម​យោបល់​ខ្ញុំ ប្រហែល​បណ្ឌិត​សោក​ចាត់​ទុក​ខន្ធ ៥ នោះ ជា​សេចក្ដី​ទុក្ខ​សោក សេចក្ដី​ឈឺ​ចាប់​ក្ដៅ​ក្រហាយ​ខ្លោច​ផ្សា​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​គ្មាន​សត្វ​ណា​ដែល​ស្ថិត​នៅ​លើ​ត្រៃ​ភព អាច​នឹង​គេច​ខ្លួន​ឲ្យ​រួច​ផុត​ទុក្ខ ១២ កង​នោះ​បាន​ឡើយ ។ មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ពី​ព្រោះ​ខន្ធ ៥ នោះ ជា​អ្នក​នាំ​មក​នូវ​អារម្មណ៍ ៥ មាន​រូប​ជា​ដើម សម្រាប់​លួង​លោម​ចិត្ត ធ្វើ​សត្វ​ឲ្យ​ស្រវឹង​ជ្រប់​នឹង​កាម​គុណ ៥ វង្វែង​ភ្លេច​ភ្លាំង​ស្មារតី ភ្លេច​ខ្លួន​ជាប់​ស្អិត​នៅ​វិល​វល់​ក្នុង​វដ្ដសង្សារ រង​ទុក្ខ​វេទនា​រក​ទី​បំផុត​គ្មាន​សោះ​ឡើយ ។
          អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ បាន​ជា​បណ្ឌិត​លោក​ស្វែង​រក​ឧបាយ​ដើម្បី​នឹង​ដោះ​ខ្លួន​ឲ្យ​រួច​ផុត​ស្រឡះ​ចាក​ខន្ធ ៥ នោះ​ដោយ​ប្រការ​ដូច្នេះ​ឯង ។
          លំដាប់​អំពី​នេះ ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​អត្ថាធិប្បាយ​បញ្ជាក់​អំពី​ខន្ធ ៥ នឹង​ទោស​នៃ​ខន្ធ ៥ នោះ ដូច​មាន​សេចក្ដី​ត​ទៅ​នេះ ៖
          ឯ​ខន្ធ ៥ នោះ​គឺ ៖
          ១- រូប​ក្ខន្ធ គឺ​គំនរ​រូប គំនរ​រូប​នេះ មាន​មហាភូតរូប ៤ គឺ ដី ទឹក ភ្លើង ខ្យល់ នឹង​ឧបាទាយរូប ២៥ មាន​បសាទ ៥ អារម្មណ៍​ខាង​ក្រៅ ៥ ជា​ដើម ។ល។
          ២- វេទនាខន្ធ គឺ​គំនរ​វេទនា គំនរ​វេទនា មាន​វេទនា ៥ គឺ សោមនស្ស ទោមនស្ស សុខ ទុក្ខ នឹង​ឧបេក្ខា ។ ឯ​វេទនា​គឺ​ចិត្ត​ដែល​សោយ​អារម្មណ៍​ហើយ​ដឹង​ថា អារម្មណ៍​នោះ ៗ ជា​សោមនស្ស ឬ ជា​ទោមនស្ស ឬ​ជា​សុខ​ជា​ទុក្ខ ឬ ជា​ឧបេក្ខា ។
          ៣- សញ្ញាខន្ធ គឺ​គំនរ​សញ្ញា គំនរ​សញ្ញា​នេះ មាន​សញ្ញា ៥ គឺ រូបសញ្ញា សទ្ទសញ្ញា គន្ធសញ្ញា រស​សញ្ញា នឹង​ផោដ្ឋព្វសញ្ញា ។
          ឯ​សញ្ញា​គឺ​ចិត្ត ដែល​សំគាល់​ដឹង​នូវ​រូប សម្លេង ក្លិន រស (សម្ផស្ស​ប៉ះ​ពាល់​ត្រូវ​ដោយ​អណ្ដាត) នឹង​ផោដ្ឋព្វៈ (សម្ផស្ស​ដែល​ប៉ះ​ពាល់​ត្រូវ​ដោយ​កាយ) ។
          ៤- សង្ខារក្ខន្ធ គឺ​គំនរ​គំនិត គំនរ​គំនិត​នេះ មាន​ចេតសិក ៥២ ចែក​ចេញ​ជា​កុសល​ចេតសិក ២៥ ជា​អកុសល​ចេតសិក ១៤ នឹង​ជា​អញ្ញសមានា​ចេតសិក ១៣ ។ រី​ឯ​សង្ខារ គឺ​ចិត្ត​ដែល​សញ្ចេតនា គឺ​គិត​នូវ​ការ​ជា​កុសល​ឬ​ជា​អកុសល តែង​គិត​ឃើញ​នូវ​គំនិត​ផ្សេង ៗ ហៅ​ថា ចេតសិក​នោះ​ឯង ។
          ៥- វិញ្ញាណក្ខន្ធ គឺ​គំនរ​វិញ្ញាណ គំនរ​វិញ្ញាណ​មាន​វិញ្ញាណ ៦ គឺ ចក្ខុវិញ្ញាណ ដឹង​តាម​ភ្នែក សោតវិញ្ញាណ ដឹង​តាមោ​ត្រចៀក​ឃានវិញ្ញាណ ដឹង​តាម​ច្រមុះ ជិវ្ហាវិញ្ញាណ ដឹង​តាម​អណ្ដាត កាយ​វិញ្ញាណ​ដឹង​តាម​កាយ នឹង​មនោវិញ្ញាណ ដឹង​តាម​ចិត្ត ។
(នៅ​មាន​ត)

No comments: