Wednesday, October 16, 2013

សង្គាយនា​ទី ២



          ព្រះ​សម្ពុទ្ធ​បរិនិព្វាន​កន្លង​ទៅ​មួយ​សតវត្ស​ហើយ ។ កាល​នោះ មាន​ភិក្ខុ​មួយ​ក្រុម នៅ​ក្នុង​ដែល​វជ្ជី ជា​អ្នក​ល្មោភ​លាភ​សក្ការៈ បាន​បញ្ញត្ត​នូវ​វត្ថុ ១០ ប្រការ ដែល​ផ្ទុយ​នឹង​ពុទ្ធប្បញ្ញត្ត ។ ឯ​ព្រះ​បាទ​កាលាសោក ក៏​ជឿ​តាម​ពាក្យ​បញ្ចុះ​បញ្ចូល​របស់​ពួក​ភិក្ខុ​ទាំង​នោះ​ដែរ ។
          វត្ថុ ១០ ប្រការ​នោះ គឺ​ :
          ១- កប្បតិ សិង្គិលោណកប្បោ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្ត​ក្នុង​សន្និធិការក​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ​ថា «របស់​ជា​យាវកាលិក (របស់​ដែល​ភិក្ខុ​អាច​ទទួល​ឆាន់​បាន​ត្រឹម​តែ​ពី​ពេល​អរុណរះ រហូត​ដល់​ពេល​ថ្ងៃ​ត្រង់​ប៉ុណ្ណោះ) បើ​ភិក្ខុ​បាន​ទទួល​ប្រគេន ហើយ​ទុកដាក់​អោយ​កន្លង​រាត្រី​យក​មក​ឆាន់ ត្រូវ​អាបត្តុបាចិត្តិយៈ» ។ ពួក​វជ្ជីបុត្តក​ភិក្ខុ សំដែង​ឡើង​ថា « អំបិល​ដែល​ដាក់​ក្នុង​ក្លាក់ស្នែង បើ​ទុក​អោយ​កន្លង​រាត្រី ហើយ​យក​មក​ឆាន់​ជា​មួយ​នឹង​អាហារ​បិណ្ឌបាត​ដែល​សាប​បាន មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ ។
          ២- កប្បតិ ទ្វង្គុលកប្បោ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​វិកាល​ភោជន​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ​ថា «ភិក្ខុ​ឆាន់​របស់​ជា​យាវកាលិក ក្នុង​វេលា​វិកាល  (ក្រៅ​ពី​ពេល​អរុណ​រះ​ដល់​ពេល​ថ្ងៃ​ត្រង់) ត្រូវ​អាបត្តិបាចិត្តិយៈ» ។ ពួក​វិជ្ជីបុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «បើ​ព្រះ​អាទិត្យ​ជ្រេរ​ពី​ត្រង់​ទៅ​ហើយ​ប្រមាណ​ពីរ​ធ្នាប់ ក៏​ភិក្ខុ​គួរ​ឆាប់​របស់​ជា​យាវកាលិក​បាន មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          ៣- កប្បតិ គាមន្តរកប្បោ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​បឋម​វារណា​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ​ថា «ភិក្ខុ​ហាម​ភោជន ហើយ​ក្រោក​ចាក​ទី​នោះ​ទៅ​ឆាន់​អនតិរិត្ត​ភោជន (ភោជន​ដែល​មិន​ទាន់​ធ្វើ​វិនយកម្ម គឺ​ភោជន​ដែល​មិន​ទាន់​ធ្វើ​ឱ្យ​ទៅ​ជា​របស់​គួរ​ជា​មុន​សិន ដូចជា​របស់​ដែល​មាន​គ្រាប់​អាច​ដុះ​បាន​ជាដើម) ត្រូវ​អាបត្តិ​បាចិត្តិយៈ» ។ ពួក​វជ្ជីបុត្ត​ភិក្ខុ សំដែង​ឡើង​ថា «បើ​ភិក្ខុ​គិត​ថា​អញ​នឹង​ចូល​​ទៅ​កាន់​ស្រុក​ដូច្នេះ ក៏​ត្រូវ​ឆាន់​អនតិរិត្ត​ភោជន​បាន មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          ៤- កប្បតិ អាវាស​កប្បោ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​ឧបោសថ​ក្ខន្ធកៈ​ទី ២ ក្នុ​ខន្ធកវិន័យ​ថា «ទី​អាវាស​ដែល​នៅ​ក្នុង​សីមា​ជា​មួយ​គ្នា ភិក្ខុ​នឹង​សង្ឃកម្ម​ទាំង​ពួង មាន​ឧបោសថ​កម្ម​ជាដើម​ផ្សេង​គ្នា​មិន​គួរ បើ​ធ្វើ​ដូច្នេះ ត្រូវ​អាបត្តិ​ទុក្កដ, កម្ម​ដែល​ធ្វើ​នោះ​សោត ក៏​មិនមែន​ជា​សង្ឃ​កម្ម​ឡើយ» ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្រក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «ត្រូវ​ធ្វើ​បាន ឥត​មាន​ទាស់​ឡើយ»
          ៥- កប្បតិ អនុមតិកប្បោ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​ចម្បេយ្យក្ខន្ធកៈ​ទី ៩ ក្នុង​ខន្ធក​វិន័យ​ថា «ភិក្ខុ​នឹង​ធញវើ​សង្ឃ​កម្ម​ទាំង​ពួង ត្រូវ​ប្រជុំ​ភិក្ខុ​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​សីមា​ជា​មួយ​គ្នា អោយ​មក​ប្រជុំ​ព្រម​ជាប់​ហត្ថបាស​គ្នា ឬ បាន​នាំ​ឆន្ទៈ​បរិសុទ្ធ (គឺ​នាំ​ដំណឹង​ភិក្ខុ​ដែល​មាន​ធុរៈ​មិន​បាន​ចូល​មក​ប្រជុំ) នៃ​ភិក្ខុ​ដែល​មាន​កិច្ច​ធុរៈ មិន​បាន​មក​កាន់​ហត្ថបាស​នោះ ទើប​ធ្វើ​បាន, បើ​មិន​ធ្វើ​ដូច្នេះ ហៅ​ថា ធ្វើ​កម្ម​ជា​ពួក​ត្រូវ​អាបត្តិ​ទុក្កដ, កម្ម​ដែល​ធ្វើ​នោះ​សោត ក៏​មិនមែន​ជា​សង្ឃ​កម្ម​ឡើយ» ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ សំដែង​ឡើង​ថា «មិន​ចាំបាច់​មក​ជួប​ជុំ​គ្នា​ដូច្នោះ​ទេ បើ​មក​ដល់​មុន នឹង​ធ្វើ​សង្ឃ​កម្ម​មុន​បណ្ដើរ​ទៅ​ក៏​បាន ឥត​មាន​ទាស់​ឡើយ»
          ៦- កប្បតិ អាចិណ្ណ​កប្បោ ..... ព្រះ​ធម៌​វិន័យ​ពុទ្ធសាសនា​មាន​របៀប​រៀបរៀង​ជា​ខ្នាត ជា​បន្ទាត់ កំណត់​ទុក​មក​ថា នេះ​ខុស នេះ​ត្រូវ រួច​ជា​ស្រេច​ហើយ, សេចក្ដី​ប្រតិបត្តិ​ជា​ចរិត​របស់​ឧបជ្ឈាយ៍ អាចារ្យ​ត ៗ មក បើ​ត្រូវ​សម​តាម​របៀប​ធម៌​វិន័យ​នោះ ទើប​អោយ​សិស្សានុសិស្ស​ទាំង​ពួង​ប្រតិបត្តិ​តាម, បើ​មិន​ត្រូវ មិន​សម​ទេ​នោះ សិស្សានុសិស្ស​ទាំង​ពួង មិន​ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម​ឡើង ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «សេចក្ដី​ប្រតិបត្តិ​ជា​ចរិត​ទំនៀម​ទម្លាប់​របស់​ឧបជ្ឈាយ៍ អាចារ្យ ទោះ​ខុស​ក្ដី ត្រូវ​ក្ដី សិស្សានុសិស្ស​ទាំង​ពួង ត្រូវ​ប្រតិបត្តិ​តាម​បាន ឥត​មាន​ទាស់​ឡើយ»
          ៧- កប្បតិ អមថិត​កប្បោ ..... ទឹក​ដោះ​ស្រស់​ដែល​ប្រែ​ចាក​ភាព​ដើម​ហើយ នៅ​តែ​មិន​ទាន់​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ទធិ (ទឹក​ដោះ​ជូរ, ទឹក​ដោះ​ជូរ​ឡើង​ពពុះ) មាន​វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ថា «ភិក្ខុ​ហាម​ភោជន​ហើយ​ក្រោក​ចាក​ទី​នោះ ហើយ​ឆាន់​ទឹក​ដោះ​ជា​អនតិរិត្ត​នោះ ត្រូវ​អាបត្តិ​បាចិត្តិយៈ (តាម​ន័យ​ក្នុង​បឋម​បវារណា​សិក្ខាបទ)» ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «ឆាន់​បាន មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          ៨- កប្បតិ ជលោគី បាតុំ ..... តរុណ​សុរា គឺ​សុរា​ដែល​គេ​ដាក់​គ្រឿង​ស្រវឹង​ផ្សំ​ត្រាំ​ជា​មួយ​គ្នា​ហើយ តែ​នៅ​ខ្សោយ មិន​ទាន់​ពេញ​ជា​ទឹក​ស្រវឹង​នៅ​ឡើយ, បើ​ភិក្ខុ​ផឹក ត្រូវ​អាបត្តិ​បាចិត្តិយៈ (តាម​ន័យ​ក្នុង​សុរា​បាន​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ) ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «តរុណ​សុរា​នោះ ភិក្ខុ​ផឹក​បាន មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          ៩- កប្បតិ អទសភំ និសីទនំ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​និសីទន​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ​ថា «ភិក្ខុ​នឹង​ធ្វើ​សំពត់​និសីទនៈ (សំពត់​សំរាប់​ភិក្ខុ​ក្រាល​អង្គុយ) ត្រូវ​ធ្វើ​អោយ​មាន​ជាយ, បើ​មិន​ធ្វើ​ដូច្នេះ​ទេ ត្រូវ​អាបត្តិ​បាចិត្តិយៈ» ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «មិន​បាច់​ធ្វើ​អោយ​មាន​ជាយ ក៏​អាច​ប្រើ​បាន​ដែរ មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          ១០- កប្បតិ ជាតរូបរជតំ ..... វិនយ​ប្បញ្ញត្តិ​ក្នុង​រូបិយ​សិក្ខាបទ ក្នុង​សុត្តវិភង្គ​ថា «ភិក្ខុ​មិន​ត្រូវ​ទទួល ឬ ត្រេកអរ​ចំពោះ​មាស ឬ ប្រាក់, បើ​ទទួល ឬ ត្រេកអរ ត្រូវ​អាបត្តិ​បាចិត្តិយៈ» ។ តែ​ក្នុង​មេណ្ឌក​ប្បញ្ញត្តិ ក្នុង​ភេសជ្ជ​ខន្ធកៈ​ទី ៦ ក្នុង​ខន្ធក​វិន័យ មាន​ពុទ្ធានុញ្ញាត​អោយ​ភិក្ខុ​ត្រេកអរ​ចំពោះ​បច្ច័យ ៤ ដែល​កើត​អំពី​រូបិយៈ គឺ មាស ឬ ប្រាក់​នោះ​បាន ។ ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​សំដែង​ឡើង​ថា «ភិក្ខុ​គួរ​ទទួល ទាំង​គួរ​ត្រេកអរ​ចំពោះ​មាស ឬ ប្រាក់​នោះ មិន​ត្រូវ​អាបត្តិ​ឡើយ»
          បាតុភាព​ដែល​លេច​ឡើង​ក្នុង​រង្វង់​នៃ​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា​នេះ បាន​ធ្វើ​អោយ​ព្រះ​អរហន្ត​ទាំងឡាយ មាន​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ​ចំពោះ​ការ​សាប​រលាប​ទៅ នៃ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ឱវាទ ព្រោះ​នេះ ជា​ប្រថ្នូល​អាក្រក់​ដំបូង ដែល​វា​នឹង​អាច​ចេះ​តែ​សាយ​ភាយ​បន្ត​ទៅ​ទៀត ។ អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ ទើប​លោក​ធ្វើ​ការ​តស៊ូ​យ៉ាង​ស្វិតស្វាញ ញ៉ាំង​ព្រះ​បាទ​កាលាលោក ដែល​លុះ​ជឿ​តាម​ការ​បញ្ចុះ​បញ្ចូលរបស់​ពួក​ពួក​វជ្ជី​បុត្តក​ភិក្ខុ​នោះ អោយ​យល់​ការណ៍​ពិត យល់​នូវ​ធម៌​វិន័យ​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ​អង្គ​វិញ ហើយ​ឯកភាព​សំរេច​ព្រះ​ទ័យ​រៀបចំ អោយ​មាន​ជា​ទុតិយ​សង្គាយនា នោះ​ឡើង ។
          សង្គាយនា​ទី ២ នោះ ហៅ​ថា «សត្ត​សតិកា​សង្គាយនា» ក៏​បាន ព្រោះ​មាន​ការ​ក​សង្ឃ ចំនួន ៧០០ អង្គ មាន​ព្រះ រេវតត្ថេរ ជា​ប្រធាន ជា​អ្នក​បុច្ឆា​ព្រះ​វិន័យ ព្រះ​សូត្រ ព្រះ​បរមត្ថ សត្វកាមិត្ថេរ ជា​អ្នក​វិសជ្ជនា, ព្រះ​បាទ​កាលាសោក ព្រះ​ចៅ​ក្រុង​វេសាលី ជា​ពុទ្ធសាសនូបត្ថម្ភក៍, ធ្វើ​នៅ​វាលុការាម ក្រុង​វេសាលី, ធ្វើ ៨ ខែ ទើប​សំរេច, ក្រោយ​ព្រះ​ពុទ្ធ​បរិនិព្វាន​កន្លង​ទៅ​បាន ១០០ ឆ្នាំ ។

                                                                                                រៀបរៀង​ដោយ
                                                                                           ម៉ែន ប្រាង  * អាំ ឆន
                                                                                           កែ​សំរួល​ដោយ ឱម ខែម

No comments: